برای پیشگیری از آلزایمر این غذاها را بخورید


آفتاب نیوز :

بیماری آلزایمر یا فراموشی نوعی اختلال مغزی است که به تدریج ظرفیت ذهنی بیمار را کاهش می دهد. البته طبیعی است که افراد با افزایش سن کمی فراموش کنند، اما در بیماری آلزایمر این کاهش حافظه به تدریج پیشرفت می کند.

از هر هشت نفر 65 سال و بالاتر، یک نفر به این نوع مخرب زوال عقل مبتلا است. مراحل اولیه بیماری آلزایمر برای خانواده و دوستان غیرقابل پیش بینی است، اما قبل از وقوع آن علائم هشدار دهنده ای وجود دارد.

حافظه بلند مدت معمولا دست نخورده باقی می ماند، اما حافظه کوتاه مدت بدتر می شود. ممکن است شخصی که دوستش دارید حرف شما را فراموش کند. او می تواند سوالاتی را که پاسخ داده است تکرار کند. این بیماری همچنین گفتار را کند می کند، بنابراین ممکن است در به خاطر سپردن کلمات رایج دچار مشکل شود.

مینا کاویانی، کارشناس ارشد تغذیه و رئیس آموزش همگانی انستیتو تحقیقات غذایی و صنایع غذایی ایران، بیماری آلزایمر را یکی از شایع ترین بیماری های دوران سالمندی دانست که نوعی بیماری تخریب کننده عصبی همراه با علائم است. مانند از دست دادن تدریجی حافظه و عملکردهای شناختی.

کاویانی با بیان اینکه تاکنون درمان موثری برای زوال عقل یا آلزایمر پیدا نشده است، بر پیشگیری از این بیماری به ویژه با استفاده از غذای مناسب تاکید کرد.

به گفته وی، مداخله پیشگیرانه اگر قبل از بروز اولین علائم زوال عقل یعنی در سن 50 سالگی انجام شود بهترین نتیجه را می دهد و تغذیه مناسب می تواند تا حدودی تغییرات ناخواسته در سیستم عصبی و امکان حفظ سلامتی را جبران کند. برای مدت طولانی تری افزایش یابد

به گفته این متخصص تغذیه، عادات غذایی ناسالم که منجر به بیماری های قلبی عروقی (مانند دیابت) می شود، نشان داده است که خطر ابتلا به زوال عقل را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

کاویانی با اشاره به تحقیقات انجام شده در مورد چگونگی ارتباط فرآیندهای بیوشیمیایی مصرف و هضم غذا با تغییرات در مغز، گفت: بر اساس این تحقیقات، نوع فلور و میکروب های موجود در دستگاه گوارش می تواند در شروع و پیشرفت بیماری آلزایمر تاثیرگذار باشد.

وی افزود: تحقیقات روی موش و انسان نشان می دهد که ترکیب فلور میکروبی روده در افراد مبتلا به آلزایمر و اختلالات شناختی خفیف با همتایان سالم آنها متفاوت است. تغییرات در تنوع میکروبی روده با افزایش سن در افراد مبتلا به اختلالات سیستم ایمنی، التهاب مزمن، و بیماری‌های مزمن و اختلالات عصبی مانند آلزایمر مرتبط است.

رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از آلزایمر: رژیم غذایی مدیترانه ای و MIND

رئیس آموزش عمومی مؤسسه تغذیه رژیم غذایی مدیترانه ای را یکی از رژیم هایی دانست که شواهد امیدوارکننده ای برای پیشگیری از آلزایمر نشان می دهد.

به گفته وی، در این رژیم بر مصرف میوه ها و سبزیجات، غلات و غلات، حبوبات، ماهی و غذاهای دریایی و همچنین چربی های غیراشباع مانند روغن زیتون تاکید شده و همچنین مصرف گوشت قرمز، تخم مرغ و شیرینی ها توصیه می شود.

عناصر رژیم MIND:

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: رژیم MIND بر روی غذاهای گیاهی در رابطه با پیشگیری از زوال عقل تمرکز دارد و افراد را تشویق می کند تا با رعایت اصول تنوع و تعادل، از همه گروه های غذایی به میزان مناسب از غذاهای سالم استفاده کنند.

به گفته وی، اجزای رژیم MIND عبارتند از:

سبزیجات برگ سبز، حداقل شش وعده در هفته

سبزیجات دیگر، حداقل یک بار در روز

توت، حداقل دو وعده در هفته

غلات و غلات، حداقل سه وعده در روز

یک واحد در ماه در هفته

انواع جوجه و جوجه دو واحد در هفته

حبوبات مانند لوبیا سه واحد در هفته

آجیل و دانه ها، پنج عدد در هفته

روغن زیتون

تغذیه و اهمیت آن در بیماران آلزایمر

کاویانی با تاکید بر اهمیت تغذیه مناسب برای قوی و سالم نگه داشتن بدن گفت: در فرد مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل، تغذیه نامناسب می تواند علائم رفتار نامناسب را افزایش داده و باعث کاهش وزن شود.

به گفته وی، نکات زیر می تواند به ارتقای سلامت فرد مبتلا به زوال عقل و سلامت مراقب او کمک کند، از جمله:

با کمک متخصص تغذیه، با استفاده از غذاهای گروه های غذایی مختلف، یک رژیم غذایی متعادل برای بیمار تهیه کنید.

هنگام تهیه وعده های غذایی، از انواع سبزیجات و میوه های تازه، غلات و غلات کامل، لبنیات کم چرب و غذاهای پروتئینی بدون چربی استفاده کنید.

مصرف غذاهای دارای چربی اشباع شده و کلسترول بالا را محدود کنید.

برخی از چربی ها برای سلامتی مهم هستند، اما همه چربی ها برای سلامتی ما مفید نیستند. بنابراین از مصرف غذاهای پرچرب که حاوی چربی های مفید برای قلب هستند، مانند کره، چربی اشباع شده، گوشت قرمز و تکه های چرب گوشت اجتناب کنید.

چربی های خوب مانند چربی های ترانس و آجیل باید در برنامه غذایی گنجانده شود و برای کاهش مصرف چربی باید تا حد امکان از روش های طبخ سالم مانند بخارپز، آب پز و پخت استفاده شود.

مصرف قندهای تصفیه شده مانند شکر و غذاهای حاوی آنها (مانند مربا و شیرینی) را کاهش دهید.

قندهای تصفیه شده که اغلب در غذاهای فرآوری شده یافت می شوند، سرشار از انرژی هستند اما فاقد ویتامین، مواد معدنی و فیبر غذایی هستند. یک دندان شیرین می تواند با گزینه های سالم تری مانند میوه ها راضی باشد، اما توجه داشته باشید که در مراحل پیشرفته بیماری آلزایمر، در صورت از دست دادن اشتها یک مشکل است، افزودن کمی شکر به غذاها می تواند غذا خوردن را تشویق کند.

مصرف غذاهای شور را محدود کنید و در تهیه غذا و سر سفره از نمک کمتر استفاده کنید.

همچنین می توان از گیاهان برای چاشنی غذا استفاده کرد. همچنین مصرف محصولات آماده و کنسرو شده و انواع گوشت های فرآوری شده (مانند سوسیس و کالباس) باید تا حد امکان کم باشد.

Kendrick Patel

پیشگام مادام العمر الکل. پزشک بیکن. گورو معمولی تلویزیون نرد قهوه. عاشق توییتر. کاوشگر آماتور

بازی انفجار: راهی نوین برای کسب درآمد آنلاین
کتاب کار دبستان: جادویی برای یادگیری راحت و مفید
Meet Realtor Canada Langley: Your Trusted Real Estate Partner
Discover Your Dream Home: House with Acreage for Sale
Welcome to the World of Real Estate Canada
با سایت بت بال 90، به جهانی جدید از شرط بندی ورزشی دست پیدا کنید!
تماس با ما