miradelbanner

آخرین وضعیت شاخص جهانی قیمت مواد غذایی

تیتر 20- آخرین گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می‌دهد که شاخص قیمت جهانی مواد غذایی در سپتامبر 2023 به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی روغن نباتی، شیر و گوشت به طور کلی بدون تغییر بوده است. با این حال، بر اساس این گزارش، شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه سپتامبر 10.7 درصد کمتر از ارزش سال گذشته و 24 درصد کمتر از بالاترین رکورد خود در مارس 2022 بوده است.

در این بازه زمانی شاخص بهای غلات فائو نسبت به ماه قبل یک درصد افزایش داشت که ناشی از افزایش 7 درصدی قیمت ذرت است. قیمت جهانی ذرت در فدراسیون روسیه به دلیل تعدادی از عوامل، از جمله تقاضا برای کالاهای برزیلی، فروش کمتر کشاورزان در آرژانتین و نرخ بالای حمل و نقل اقیانوسی در ایالات متحده، 1.6 درصد کاهش یافت. . قیمت جهانی برنج نیز به دلیل کاهش تقاضا برای واردات، 0.5 درصد کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، شاخص قیمت روغن نباتی در این مدت نسبت به ماه گذشته 3.9 درصد کاهش داشته است. قیمت جهانی روغن نخل، آفتابگردان، سویا و کانولا در ماه سپتامبر کاهش یافت که بخشی از آن به دلیل افزایش تولید فصلی و حجم بالاتر صادرات جهانی بود. بر اساس گزارش فائو، در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده درباره چشم‌انداز عرضه جهانی در فصل آینده، شاخص قیمت شکر در این دوره نسبت به ماه قبل 9.8 درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح خود از نوامبر 2010 رسید.

پیش بینی های اولیه حاکی از کاهش تولید در تایلند و هند به دلیل پدیده آب و هوایی ال نینو بود، اما شاخص قیمت لبنیات فائو نسبت به آگوست 2.3 درصد کاهش یافت که نهمین کاهش متوالی تحت تأثیر تقاضای ضعیف وارداتی در جهان است. و منابع فراوان تولیدکنندگان پیشرو. ضعف نسبی یورو در برابر دلار آمریکا بر قیمت جهانی محصولات لبنی نیز تاثیر گذاشته است.

شاخص قیمت گوشت فائو نیز نسبت به ماه گذشته 1 درصد کاهش داشته است. مجموعه ای از عوامل، از جمله تقاضای ضعیف واردات و ذخیره قابل توجه صادرات، منجر به کاهش قیمت گوشت خوک، مرغ و گوسفند در این دوره شد، در حالی که قیمت جهانی گوشت گاو به دلیل افزایش تقاضا برای گوشت بدون چربی افزایش یافت. واردات، به ویژه در ایالات متحده آمریکا. در این گزارش فائو همچنین پیش بینی تولید غلات جهان در سال 2023 را با 0.9 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 2819 میلیون تن رساند.

پیش بینی بالاتر آژانس بین المللی بر اساس آخرین برآوردهای تولید مطلوب در روسیه و اوکراین در مقایسه با انتظارات قبلی به دلیل ادامه شرایط آب و هوایی مطلوب است، در حالی که تولید در کانادا به دلیل ادامه آب و هوای خشک در مناطق کلیدی رشد به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. در آخرین گزارش «عرضه و تقاضای غلات» فائو، تولید جهانی گندم ۷۸۵ میلیون تن برآورد شده است.

تولید غلات دوروم در سال جاری با افزایش 2.7 درصدی نسبت به سال 2022 به 1511 میلیون تن خواهد رسید. مصرف جهانی غلات در سال 2023-2024 بالغ بر 2804 میلیون تن برآورد شده است که نسبت به سال قبل 0.8 درصد افزایش مصرف را نشان می دهد. فائو مصرف جهانی برنج در سال جاری را 520.5 میلیون تن پیش بینی کرده است، همچنین بر اساس پیش بینی این سازمان بین المللی، ذخایر جهانی غلات تا پایان سال 2024 به 884 میلیون تن خواهد رسید که 3 درصد است. نسبت به سطح اولیه آن افزایش می یابد. بر اساس پیش بینی های جدید، «نسبت ذخایر غلات به مصرف جهانی» نیز 30.8 درصد خواهد بود. در این گزارش، فائو همچنین تجارت جهانی غلات در سال‌های 2023-2024 را حدود 466 میلیون تن پیش‌بینی کرد که اگرچه نسبت به ماه گذشته تغییری نکرده است، اما نسبت به سال‌های 2022-2023 کاهش 1.7 درصدی را نشان می‌دهد.

Hayden Phillips

عاشق قهوه بی عذرخواهی یک تمرین‌کننده اینترنتی متواضع. دوست حیوانات در همه جا.

سایت تعبیر خواب با منابع معتبر اسلامی
تعبیر خواب دیدن باران فراوان
تعبیر خواب پول دادن به پدر و مادر
صرافی انتقال پول به ایران: راهی سریع و امن برای ارسال و دریافت پول
The Ultimate Guide to Money Exchange
راه حل های پیش رو در برابر چالش های معتبرترین سایت های شرط بندی
تماس با ما